کد مطلب:276301 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:183

اجابت دعای ما به برکت آن حضرت
بدان كه از جمله نعمت های بزرگ خداوند متعال بر ما این است كه به ما اجازه داده تا او را بخوانیم و دعا كنیم و حاجت های خود را از او بخواهیم و خداوند متعال به لطف و كرمش دعای ما را مستجاب می فرماید. و چون در جای خود ثابت است كه تمام نعمت های الهی به بركت وجود امام زمانمان به ما می رسد و نیز پرواضح است كه اجابت دعا از بهترین نعمت هاست، بلكه مهم ترین نعمت است. زیرا كه به وسیله این نعمت به نعمت های دیگر دست می یابیم؛ اهمیت حقّ مولایمان امام زمان علیه السلام بر ما روشن می شود، زیرا كه وجود آن حضرت وسیله تحقق یافتن این نعمت و موهبت بزرگ از جانب خداوند است، پس بر ما واجب است كه با دعا و یا كارهای دیگر جبران این لطف را بنماییم.

و از جمله دلایلی كه بر این جهت به طور خصوص دلالت دارد - كه وجود امام علیه السلام واسطه و سبب مستجاب شدن دعای مردم است - روایتی است كه صفّار در بصائر الدرجات به سند خود از ابوجعفر امام باقرعلیه السلام آورده است كه فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله به امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: آنچه بر تو دیكته می كنم بنویس. علی علیه السلام عرضه داشت: ای پیامبر خدا! آیا می ترسی فراموش كنم؟ فرمود: نمی ترسم فراموش كنی، من از خداوند خواسته ام كه تو را حفظ كند و فراموشت ننماید، ولی برای شریكانت بنویس. عرضه داشت: شركای من كیانند؟ فرمود: امامان از فرزندان تو كه خداوند به سبب آنان بر



[ صفحه 106]



امّت من باران می فرستد و به سبب آنان دعای ایشان را مستجاب می كند و به سبب آنان بلا را از آن ها دور می سازد و به سبب آنان رحمت از آسمان نازل می شود و این نخستین آنان است - به امام حسن علیه السلام اشاره كرد - سپس به امام حسین علیه السلام اشاره كرد و فرمود: امامان از فرزندان تواند. [1] .

می گویم: این حدیث با ملاحظه سایر عبارت هایش در آنچه ذكر كردیم صراحت دارد.


[1] بصائر الدرجات: 167.